Je spousta dohadů a fám jestli se má nebo nemá měnit olej v aut. převodovkách.
Autorizovaní opravci vám řeknou buďto, že v převodovce je celoživotní náplň nebo nabídnou možnost vypuštění a nalití oleje, což je pouze zředění, protože při obyčejném vypuštění oleje z aut. převodovky dojde k tomu, že olej zůstane v hydrodynamickém měniči, dále v hydraulickém rozvaděči , v jednotlivých spojkách a v zákoutí samotné převodovky.
A ti co se rozhodnou vyměnit olej v servisu, kde se nespecializují na opravy a servis aut. převodovek může dojít neodborným zásahem k poškození převodovky.
Automatická převodovka je velmi složité zařízení obsahující citlivé mechanické, elektrické a v neposlední řadě elektronické součásti, tudíž je nutné k ní i tak přistupovat. Pro dlouhodobou životnost převodovky je nutné dodržovat doporučené intervaly výměny olejů a olejových filtrů ( pokud je přístupný ), protože třením jednotlivých komponentů ( kluzná pouzdra, planety, otěry z lamel ) vznikají nečistoty, které zapříčiní nesrovnalosti v řazení, následně dojde k poškození převodovky. Servisní intervaly a druhy olejů se liší podle typu převodovky v daném voze.
METODA VÝMĚNY OLEJE V AUTOMATICKÉ PŘEVODOVCE EXISTUJE POUZE JEDNA A TO NAPOJENÍM SPECIÁLNÍHO PŘÍSTROJE DO HYDRAULICKÉHO SYSTÉMU PŘEVODOVKY A PROVEDENÍM DYNAMICKÉHO PROPLACHU, KDY DOJDE K VYČIŠTĚNÍ VNITŘNÍCH ČÁSTÍ PŘEVODOVKY, VČ. HYDRAULICKÉHO ROZVADĚČE A HYDRODYNAMICKÉHO MĚNIČE. U PŘEVODOVEK TYPU DSG PROSTORU MOKRÝCH SPOJEK.
Pokud zanedbáte výměnu oleje, vystavujete se riziku poškození vnitřních částí, chladící soustavy převodovky a poté většinou následuje nákladná oprava. Nečistoty se nejčastěji usazují u ovládacích pístů spojek, které se následně vydírají a hlavně k zanesení hydraulického rozvaděče, kde dochází k usazení nečistot v prostoru přesně vrtaných otvorů a poté vzniká ovalita komůrek. Po vzniku ovality komůrek v rozvaděči, dochází k nepřesnému řazení a poté většinou v návaznosti k poškození převodovky.
PRO SPRÁVNOU VÝMĚNU OLEJE VAUTOMATICKÉ PŘEVODOVCE PLATÍ URČITÁ PRAVIDLA
1. vždy je nutné dodržovat servisní interval 60 - 80000km (dle typu převodovky). U vozů se zvýšenou zátěží ( odtahy vozidel, městský provoz ) doporučujeme termíny zkracovat.
2. dodržet správnou specifikaci pro daný typ převodovky.
3. výměnu oleje a celého procesu by měla provádět osoba, která je seznámena se všemi riziky, který tento úkon spojuje.
- určit správný kontrolní bod
- správně změřit výšku hladiny
- povolení pásové brzdy
4. správně namontovat olejový filtr
5. dle správných utahovacích momentů dotáhnou olejovou vanu ( při nedodržení dochází k úniku oleje )
6. u nových typů převodovek s integrovanou řídící jednotkou dodržovat postup, aby nedošlo vlivem elektrostatického výboje ke zkratu řídící jednotky
7. u některých typů převodovek je namontovaný termoregulační ventil hladiny oleje a při nedodržení správné teploty může být rozdíl až 1,5litrů oleje
NÁŠ POSTUP PŘI VÝMĚNĚ PŘEVODOVÉHO OLEJE
- po přijetí vozidla následuje zkušební jízda s technikem, který v oboru pracuje 18let
- je odzkoušena funkce převodovky a technik vám rád zodpoví případné dotazy ohledně správného používání automatické převodovky
- technik je schopen rozpoznat jakoukoli anomálii v řazení
- následuje samotná výměna oleje, vč. vyčištění převodovky přístrojem Tranny Flusher
- výměna olejového filtru převodovky
- kontrola hladiny oleje
- následuje zkušební jízda
- poté se vozidlo vrátí na dílnu zkontrolovat těsnost
- případné smazání adaptačních hodnot
- předání zákazníkovi
OPAKOVANÝM VYPUŠTĚNÍM A NAPLNĚNÍM PŘEVODOVKY NELZE POVAŽOVAT PROCES ZA PROPLACH PŘEVODOVKY.
...
...
upravujeme a zesilujeme převodovky pro terénní vozy za účelem změny parametru řazení a zvýšení odolnosti
POSTUP:
1/ diagnostika vozu
2/ demontáž a rozložení převodovky
3/ zjištění případného opotřebení a poškození
4/ konzultace se zákazníkem ohledně rozsahu opravy a úpravy
5/ po odsouhlasení rozpočtu následuje kompletace
ROZDĚLENÍ OPRAV A ÚPRAV
LEVEL 1
- standartní obložené a ocelové lamely
- standartní hard parts
- úpravou hydraulického rozvaděče se změní parametry zrychlení a zpevnění řazení
- standartní hydrodynamický měnič ( lze volit z nastavení LOW STALL, MEDIUM STALL, HIGH STALL )
LEVEL 2
- jiným typem lamel dojde ke zvýšení kapacity spojek
- v případě brzdového pásu dojde k instalaci širšího
- speciálními přípravky se zvyšuje těsnost spojek
- standartní hard parts
- výměna standartních akumulátorů za speciální
- úpravou hydraulického rozvaděče se změní parametry zrychlení a zpevnění řazení
- standartní hydrodynamický měnič ( lze volit z nastavení LOW STALL, MEDIUM STALL, HIGH STALL )
LEVEL 3
- instalace závodních obložených a ocelových lamel
- montáž spojkových bubnů se zvýšenou kapacitou a pevností
- v případě brzdového pásu se instaluje závodní
- instalace tvrzených planetových soukolí, vstupní a výstupní hřídele
- speciálními přípravky se zvyšuje těsnost spojek
- úpravou hydraulického rozvaděče se změní parametry zrychlení a zpevnění řazení
- montáž hydrodynamického měniče s vyšším počtem lamel ( lze volit z nastavení LOW STALL, MEDIUM STALL, HIGH STALL )
- v případě zájmu upravujeme software řídící jednotky motoru a převodovky ( upravená data lze opětovně vrátit do původních hodnot )
Přehrátím řídící jednotky je možno:
- změnit rychlost řazení
- posouvat přeřazení jednotlivých rychlostních stupňů, otáčky + -
- zvýšit maximální rychlost vozu
- zvýšit výkon motoru
LEVEL 4 ( motory s kompresorem )
Stejné kroky jako LEVEL 3 s rozdílem v hydrodynamickém měniči.
- měnič je opatřen speciálním kruhovým úchytem, který zabraňuje poškození ( prasknutí ) setrvačníku vlivem vysokého výkonu motoru
Od roku 2002 je do vozu Nissan Pathfinder montována 5rychlostní automatická převodovka Jatco RE5R05A. Brzy jsme se začali setkávat se stížnostmi majitelů těchto vozů na velmi slabý přenos kroutícího momentu na nápravy, kdy i při relativně malém stoupání je potřeba při rozjezdu sešlápnout plynový pedál někdy i na polovinu jeho celkového chodu. V některých případech zejména při tažení přívěsu i „plný plyn“ - následně dochází k vážným poruchám automatické převodovky. Toto se majitelům jevilo jako nízký výkon motoru, ale není tomu tak.
Dostatečný výkon motoru se ztrácí v hnacím ústrojí vlivem nedostatečného přítlaku jednotlivých spojek což vede ke ztrátě přenosu kroutícího momentu a následně poškození převodovky která je velmi namáhaná s ohledem na váhu vozu. Využili jsme naše bohaté zkušenosti z úprav automatických převodovek pro tahání přívěsů a přinášíme unikátní řešení tohoto problému.
Jak postupujeme:
Výsledkem je okamžitá reakce vozu na plynový pedál rychlejší přeřazení mezi R-D pevné a rychlé řazení jednotlivých rychlostních stupňů, rychlé podřazení při potřebě předjetí a ke stabilizaci teploty převodového oleje kdy nedochází ke krátkodobému přehřívaní vlivem zvýšené zátěže.
Tato převodovka je montována rovněž do vozů: